Grib mikrofonen og stil spørgsmål til valgdebatter - i København

Du kan sætte klima og miljø på dagsordenen, når kommunal politikerne kæmper om at få vælgere. Til vælgermøder har du en særlig mulighed, for at stille de spørgsmål der sørger for at klimaet ikke bliver gemt væk. Er du i tvivl om hvordan?

Vi har samlet overblikket over valgdebatterne i København og giver dig ideer til, hvilke spørgsmål du kan stille.

Valgdebatterne er i fuld gang. Det er en unik mulighed for at få den grønne dagsorden helt til tops hos de mange håbefulde lokalpolitikere og vælgerne.

Men det er altid rart at være forberedt. Så her giver vi dig en række spørgsmål, indenfor forskellige temaer, som du kan bruge eller lade dig inspirere af.

Spørgsmål til lokalpolitikerne i København

  • Kontekst:

    Klimarådet har sagt at Danmarks forbrug af biomasse er 3 gange for højt. Afbrænding af biomasse udleder omtrent det samme som kul og det tager mellem 20-100 år at få CO2-en opsuget i nye træer igen. Danmark henter 70% af vores biomasse-afbrænding fra skove i udlandet. Det er ubæredygtigt.

    I Københavns Kommune planlægger man i Klimastrategi 2035 med, trods stor kritik fra flere NGOer og forskere, at etablere CO2-opsamling (CCS) på anlæggene, og dermed fortsætte høj biomasse-afbrænding i yderligere 20 år.

    Spørgsmål:

    Ser du biomasse med CCS som en egentlig klimaløsning, når kritikerne vurderer at de beregnede CO2-reduktioner kun er CO2-reduktioner på papiret og fastlåser en klimaskadeligt høj afbrænding af biomasse i årtier frem?

  • Kontekst:

    Transporten udgør fortsat en meget stor del af klimabelastningen i vores storbyer, og den medfører en hel uacceptabel og sundhedsskadelig partikelforurening. Samtidig oplever vi en gevaldig vækst i salget af elbiler.

    I København ønsker man at reducere transportens klimaforurening, men man har begrænsede værktøjer til rådighed, fx nul-emissions-zoner, roadpricing og trafikplanlægning, og flere virkemidler er afhængig af initiativer fra staten.

    Spørgsmål:

    Et politisk flertal på Københavns Rådhus har besluttet at lave nulemissions-kørselszone på Vesterbro (fra midten af 2027). Støtter du nul-emissionszonen på Vesterbro, og vil du arbejde for at der kommer en landsdækkende roadpricing model som endnu mere effektivt kan reducere både trængsel og CO2-udledning?

  • Kontekst:

    I regeringsgrundlaget, men også i Københavns Kommunes ”Klimastrategi 2035” er der lagt op til at politikerne skal hjælpe borgerne med at leve et bæredygtigt liv, og herunder reducere borgernes CO2-udledning. Men de konkrete tiltag mangler.

    Spørgsmål 1:

    Hidtil har der mellem partierne på Københavns Rådhus været stor uenighed om, hvordan man skal påvirke borgernes forbrug. Mener I at det er bedst at opfordre til borgernes gode vilje, gennemføre oplysningskampagner, skal vi tilbyde incitamenter eller skal vi forstærke reguleringen der hvor vi kan? Hvilken type tiltag vil du arbejde for i en kommunal kontekst?

    Spørgsmål 2:

    Stort set alle politikere støtter ideen om at vi skal genbruge mere. Men det landsdækkende initiativ ”Repair-Cafe Danmark” har i København forgæves forsøgt at få politikerne til at give dem adgang til at blive fysisk placeret på Københavns mange nærgenbrugsstationer. Men initiativet har indtil nu fået afslag begrundet i nogle juridiske barrierer. Vil du arbejde for at dette vigtige borgerdrevne initiativ kan få bedre rammer for at fungere, og vil du om nødvendigt arbejde på at ændre lovgivningen, hvis det er nødvendigt for at få det til at lykkes?

  • Kontekst:

    Borgerrepræsentationen har netop vedtaget ”Klimastrategi 2035”. Ifølge strategien ønsker Københavns Kommune som geografisk område at blive ”klima-positiv” i 2035. I Klimastrategi fremgår det ikke hvor stor en ekstra klimabelastning man kan forvente fra etableringen af Lynetteholm og tilhørende trafik-infrastruktur.

    Men set udefra, så virker det umiddelbart planerne om at etablere en helt ny by på størrelse med Esbjerg fra scratch som helt uforenelige med ”Klimastrategi 2035”, samt med regeringens erklærede mål om at Danmark skal blive CO2-neutral i år 2045, længe før Lynetteholm-byggeriet er færdiggjort.

    Spørgsmål:

    Ser du etableringen af Lynetteholm & tilhørende infrastruktur som forenelig med Kommunens klimamål og med de nationale klimamål?

  • Kontekst:

    Med den seneste politiske aftale (aftalen fra 28 Marts 2025 mellem Kbh. Kommune og Regeringen) får Metroselskabets gæld mulighed for at stige fra i dag godt 30 milliarder kroner til næsten 60 milliarder kroner i 2075. Med aftalen får By & Havn tillige mulighed for at optage en supplerende gæld på 21 mia. kr., svarende til en samlet gæld på op mod 40 Mia. Den samlede gæld i Metroselskabet og By & Havn kan derfor meget nemt komme op på 100 milliarder kroner - eller en fremtidig gæld på op til 150.000 pr. københavner i nutidskroner.

    Spørgsmål 1

    Borgerne blev oplyst at Lynetteholm ville være selvfinansierende. Det har længe været tydeligt at det ikke

    bliver tilfældet. Har du en smertegrænse for hvor mange af skatteborgernes penge, der skal bruge på

    Lynetteholm, før du og dit parti siger stop?

    Kontekst:

    De Københavnske omegnskommuner oplever i øjeblikket et stort løft i byggeriet, og meget peger på at omegnskommunerne vil ”opsuge” en meget stor del af den befolkningsvandring der i øjeblikket sker i retning af hovedstadsområdet. Af en gennemgang som DR lavede i Juli 2025, så planlægges der med at etablere i alt yderligere 47.000 boliger alene i 4 kommuner (Albertslund/27.000, Høje-Taastrup/8.000, Ballerup/4000, Hillerød/9000). Disse kommuner kan tilbyde boliger til en attraktiv pris, og ofte placeret med en attraktiv trafikløsning i retning mod København (fx til arbejdspladser), samtidig med at de ligger tæt på naturskønne områder.

    Spørgsmål 2

    Bekymrer det dig ikke, at finansieringsmodellen for Lynetteholm og tilhørende infrastruktur er afhængig af, at boligerne på Lynetteholm skal fremstå MERE attraktive end de boliger der kan tilbydes ude i omegnskommunerne?

  • Kontekst:

    Trafik-eksperter fra DTU har advaret om, at den planlagte trafik-infrastruktur i 2025-aftalen vil blive aldeles utilstrækkelig, og at trafikken særligt i myldretiderne bliver udfordret af massiv trængsel. Bydelen Ørestad er udstyret med 28 kørebaner, fire togforbindelser, fem buslinjer og mange cykelstier. Til Lynetteholm etableres der 6 kørebaner, én togforbindelse, én buslinje og et par cykelstier. Det vil tage lige så lang tid at komme med metroen fra Hovedbanegården til Lynetteholm, som det tager at komme fra Lyngby til Hovedbanegården. En så ringe trafikløsning vil medføre en lavere efterspørgsel på grunde og dermed lavere pris.

    Spørgsmål:

    Mener du at den nuværende transport-infrastruktur er tilstrækkelig, og deler du bekymringen om, at den planlagte infrastruktur kan gøre boligerne usælgelige, og dermed underminere hele finansieringen?

  • Kontekst:

    I en helt ny YouGov rundspørge har mere end 60% af de adspurgte tilkendegivet, at de synes at ”Lynetteholm skal tages op til fornyet overvejelse af politikerne, evt. i dialog med borgere og fagfolk”. Også Socialdemokratiets spidskandidat Pernille Rosenkrantz-Theil skriver i sin nye bog ”København, København”, at ”der ikke træffes beslutning om, hvad der skal ske med Lynetteholm, før der har været en proces, hvor alle får mulighed for at byde ind, og hvor der sættes penge af til at få 3-5 gennemarbejdede forslag til, hvad der skal ske med Lynetteholm”.

    Spørgsmål 1

    Er du enig i Rosenkrantz-Theil´s forslag om en sådan ”pause-proces” med udarbejdelse af 3-5 gennemarbejdede forslag til, hvad der skal ske med Lynetteholm?

    Spørgsmål 2

    Hvad skulle der til, før at du/dit parti trække jer fra Lynetteholm-aftalen?

    Kontekst:

    Det politiske flertal har afvist at diskutere reelle alternative løsninger til Lynetteholm-projektet, heller ikke Tegnestuen Vandkunstens vinderforslag ”København 2070” en vision for en grøn metropol. Vandkunstens forslag foreslår at forny den såkaldte ”Fingerplan” med en gradvis og kontrolleret byudvikling i forstads- og omegnskommunerne, samt en satsning på byomdannelse indenfor Københavns Kommunes egen bygrænse.

    Dette projektforslag vil give billige og bæredygtige boliger i et antal, som langt overgår planerne for Lynetteholm og forslaget giver en langt bedre trafikløsning og indeholder et sammenhængende hovedstadsdige, der udover at beskytte byen mod stormflod og stigende vandstand, også vil have et stort rekreativt og naturmæssigt potentiale. Vandkunstens forslag er langt mere økonomisk attraktivt, ligesom det løser de udfordringer som regionen står overfor mht. befolkningstilvækst, etablering af attraktive boliger, stormflodsbeskyttelse og det er samtidig langt mere skånsomt i forhold til klima- og miljøbelastning.

    Spørgsmål 3

    Vil det ikke være en bedre vej til flere billige og mere bæredygtige boliger at gå sammen med omegnskommunerne for at udvikle fremtidens grønne metropol sådan som Vandkunstens vinderforslag viser? Er du og dit parti indstillet på at gå ind i en diskussion om alternativerne til Lynetteholm?

Herunder får du overblikket over valgmøder i København

September

·         Mandag den 29. september kl. 17-19 Valgmøde 1 i Sydhavnen i Pavillonen ved Karens Minde Kulturhus, Wagnersvej 19, 2450 Kbh SV

·         Tirsdag den 30. september kl. 17, Valgmøde for Expats på engelsk, Copenhagen Capacity, Københavns Universitet, Victor Haderup auditoriet, Blegdamsvej 3B, 2200 København N.

Oktober

·         Søndag den 5. oktober kl. 11.00-17.30 Lokalt Klimafolkemøde (Bispebjerg, Vanløse og Brønshøj-Husum), Kulturstationen Vanløse

·         Tirsdag den 7. oktober kl. 19.30-21.30 Indre By Lokaludvalg kaffemøde 3 med kandidater tilmelding påkrævet

·         Tirsdag den 7. oktober Vælgermøde på Christianshavn kl. 18.00-22.00, Papirøen 19

·         Mandag den 20. oktober IDA-konference om Hvidbogen

·         Onsdag den 22. oktober kl. 18.30-21.30 Brønshøj-Husum Lokaludvalg kandidatmøde

·         Torsdag den 23. oktober kl. 19-21.00 Aktiviststormøde om Lynetteholm, arr. Enhedslisten Nørrebro
Oplæg ved Lone Johnsen, Per Henriksen, Mikkel Skovgaard, Rosa Lund og Leila Stockmarr

·         Mandag den 27. oktober kl. 19-21 Valgmøde 2 i Sydhavnen i Aulaen på Skolen i Sydhavnen, Støberigade 1, 2450 Kbh SVK. 

·         Onsdag den 29. oktober kl. 18.00-21.30 Valgmøde i DR-byen (Amager Vest og Amager Øst)

·         Onsdag 29. oktober kl. 15.30-18.00 Valgmøde for seniorer, HK København, Artillerivej 30, 2300 København S.

·         Onsdag den 29. oktober kl. 18-19.30 Blåt valgmøde  i Café Sundet, Svaneknoppen 2, København Ø (Tilmelding til klk@dgi.dk)

·         Fredag d. 31. oktober 2025 kl. 11-14 Vælgermøde om seniorliv i København m. Line Barfod, Pernille Rosenkrantz, Christopher Røhl, Jacob Næsager., Kvartershuset, Anker Jørgensens Plads 3 /Borgbjergsvej 30, 2450 København SV (Tilmelding via linket senest 29/10 kl. 12:00)

November

·         Tirsdag den 4. november kl. 19-21, Valgmøde i Vanløse, Damhusengens Skole, Hanstholmvej 10

·         Onsdag den 5. november kl. 19-21.30, Vælgermøde Nørrebro Lokaludvalg, Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3

·         Torsdag den 6. november kl. 17-18.30 Valgdebat ”Vision for en grøn hovedstad”, Blågårds Bibliotek, arr. Klimabevægelsen

·         Mandag den 10. november, 2021, 17:30-21:00 LGBT+ Vælgermøde: København, Frederiksberg og Region H, LGBT+ Danmark, Vestergade 18E, 2. sal, 1456 København K

·         Tirsdag den 11. november kl. 18.30-21.30 Kommunalvalgmøde Indre By Lokaludvalg

·         Onsdag den 12. november Rådet for Bæredygtig Trafiks store valgmøde

Duk op

·         Lørdag den 15. november Folkets Klimamarch

·         Tirsdag den 18. november 2025 Kommunalvalg

 

OBS: Tjek Københavns Kommunes eventkalender: Begivenheder | Københavns Kommune

Hjælp os i Klimabevægelsen, med at få politikerne og andre magthavere til at tage klimakrisen alvorligt. For helt ned til 17 kroner om måneden kan du blive medlem her:

Næste
Næste

Folkets Klimamarch vender tilbage 15. november - Sæt kryds i kalenderen