Vi stopper greenwashing ved landsretten

Efter to år kommer der endelig en afslutning på Danish Crowns klimagriskampagne. Klimabevægelsen er gået sammen med Dansk Vegetarisk Forening om at sagsøge Danish Crown for vildledelse af forbrugeren i kampagnerne “klimakontrolleret gris” og at “dansk gris er mere klimavenlig end du tror”. 

An English version of this article is available here.

“Jeg ser frem til, at sagen skal for landsretten til november. Jeg føler mig overbevist om, at landsretten vil give Klimabevægelsen og Dansk Vegetarisk Forening medhold. Der er fortsat store problemer med greenwashing, så der er i den grad brug for, at der bliver trukket en streg i sandet. Vildledende påstande om produkters klimapåvirkning gør det meget svært for forbrugerne at træffe de gode klimavalg, og det er ikke hensigtsmæssigt.”

— Marc Malmbak Stounberg, Kontra Advokater

  • Greenwashing er at 'vaske' noget grønnere, end det er, for at virksomheden eller oganisationen skal fremstå mere klimavenlige. Det kan være ved at bruge klimaord, klimamærkning eller komme med en klimapåstand, der ikke er beviser for.

    Et andet vigtigt element er proportionerne - anprisningen skal svare til det, der reelt bliver gjort (dvs., man ikke må overdrive sit produkt grønnere).

  • Greenwashing er et problem, fordi det omdirigerer problematikkerne ved at skabe økonomisk gevinst for virksomheden, der vildleder forbrugeren til at tro, at de handler grønnere, når det modsatte sker. Virksomheden behøver derfor ikke at ændre adfærd, men derimod kun markedsføringstaktik, hvilket i sidste ende vil medføre, at drivhusgasserne stiger.

  • § 5 En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller på anden måde vildlede eller kunne forventes at vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er faktuelt korrekte.

    Hvilket betyder, at en virksomhed ikke må lyve eller overdrive deres produkt(er) til at være noget, de ikke er - i dette sammenhæng, mere klimavenlige.

Frida Valles, 19. oktober 2023

Danish Crown, som er en af Europas største svineproducenter, står ved sin overbevisning om, at de ikke har benyttet sig af greenwashing i deres kampagne fra 2020.

Disse kampagner bestod af påstandene; ‘klimakontrolleret gris’ og ‘dansk gris er mere klimavenlig, end du tror’. Danish Crown har til deres eget forsvar udtalt, at; “forbrugerne godt ved, at ‘klimakontrolleret gris’ betyder, at det kommer fra en landmand, som gerne vil reducere klimaaftrykket.” (Forbrugerrådet Tænk).

Det mener vi i Klimabevægelsen ikke er en selvfølge, derfor er det en klar overtrædelse af markedsføringsloven § 5, som består af, at handelspraksis ikke må indeholde urigtige oplysninger eller må vildlede kunden. Derfor stævnede vi sammen med Dansk Vegetarisk Forening, Danish Crown i 2021, og den 20. november har vi en aftale med Danish Crown i Vestre Landsret, på det grundlag af, at Danish Crown har handlet i strid mod vores markedsføringslov med sine klimaudsagn.

Vi skal se langt efter dokumentation 

Et af hovedemnerne for søgsmålet mod Danish Crown er den manglende dokumentation om, at deres produkter er klimavenlige. Det er også dette belæg, vi mener, er en overtrædelse af markedsføringsloven. Danish Crown har selv været ude at meddele, at der kommer kontrol af den enkelte svineproducent, men først 3 år efter svineproducenten tilslutter sig projektet - Klimavejen.

Kødet med klimamærkning fra Klimavejen, kan dog allerede sælges fra den dag, producenten slutter sig til projektet. Hertil kan det også tilføjes, at svineproducenten ikke mister retten til klimamærkningen, selvom de ikke har opnået de mål, de har forpligtet sig på.

Kampagnen mødte da også modstand 

Allerede kort efter kampagnelanceringen mødte den modstand i form af offentlig kritik, blev fjernet fra supermarkederne. I 2021 blev kødpakker med Danish Crowns ‘klimakontrolleret’-mærkat taget ned fra hylderne. Thomas Roland, CSR-chef hos Coop kommenterede til Børsen, hvad der lå til grund for, at produkter med Danish Crowns klimamærkninger blev fjernet fra hylderne;  

“Vi er glade for forbedringer af klimaaftrykket hos vores leverandører, men vi synes ikke, at den kampagne er retvisende over for forbrugerne. Er det kød, vi får fra Danish Crown, bedre end det, vi får fra andre leverandører? Det har Danish Crown ikke kunnet dokumentere. Og så er der jo ikke nogen klimafordel i det.”

- Thomas Roland, CSR-Chef hos Coop

Både den grønne tænketank Concito, Forbrugerrådet Tænk og Greenpeace har også kritiseret Danish Crowns kampagne for manglende dokumentation af Danish Crowns klimapåstande. Forbrugerrådet Tænk har sidenhen søgt om at blive Klimabevægelsen og DVF biintervenient, som blev godkendt sidste november og de er derfor officielle støttere.

Det er i forvejen svært at handle klimavenligt 

En undersøgelse lavet af konsulenthuset Wilke for Danish Crown har vist, at lidt over en tredjedel af danskerne kan se vigtigheden i bæredygtig handel. Her er det dog kun hver femte dansker, som mener, at det er nemt at handle bæredygtigt. 

Det er enormt svært at undersøge, hvilke produkter der reelt er klimavenlige, og hvilke der ikke er. Dette bliver ikke nemmere af, at greenwashing sker, og virksomheder anpriser deres produkter for meget grønnere end de i virkeligheden er.

Det er en tidskrævende proces, at undersøge alle de produkter man handler, og for de fleste forbrugere er det ikke en høj prioritering, at bruge flere timer på indkøb. Især ikke når man står med to sultne børn nede i supermarkedet midt i ulvetimen, fordi hver en sten først skal vendes for at se, om det der står på pakken, nu også er sandt. Det bliver kun sværere, når store virksomheder fører vildledende kampagner. 


Danish Crown blev advaret for to år siden

I maj 2021 lavede Klimabevægelsen i samarbejde med Dansk Vegetarisk Forening et skriv til Danish Crown, hvor deres påstande om, at deres grise er klimavenlige, er greenwashing. 

I skrivet var der belæg for, hvorfor svinekød netop ikke er klimavenligt. Ifølge World Resources Institutes (WRI) har et kilo svinekød en klimabelastning på 4,6 kilo CO2, med en reel klimabelastning på 10,8 kilo CO2 per kilo (hvor arealanvendelsen er talt med). Sammenlignet med de plantebaserede alternativer, som Danish Crown selv har angivet som et alternativ til kødprodukter, har en klimabelastning på 0,2-1 kg CO2 per kilo mad. Med WRI’s beregning på CO2 per kilo svinekød, så havde svineproduktionen i 2018 en udledning på 26,5 millioner tons CO2.

Ifølge FN’s territorialudledning havde Danmark samme år, 2018, en samlet udledning på 51,6 millioner tons CO2. 

Hvis man benytter sig af de to forskellige beregningsmetoder, står svineproduktionen derfor for en stor andel af CO2-udslippet på globalt plan. I Danmark har vi et 2030-mål om, om en samlet årlig CO2 udledning på 22 millioner tons CO2. Derfor mener vi ikke, at svinekød og Danmarks overordnede klimamål er forenelige. Det er blandt andet med dette belæg, at vi påviser, at svinekød derfor ikke kan være klimavenligt, og at Danish Crown derfor har vildledt forbrugeren til at tro, at deres kød er klimavenligt. 


Rettens gang
 

Vi benytter os derfor af vores retssystem for at sætte en streg i sandet. Det må og skal ikke være lovligt at vildlede og tjene penge på markedsføringsstunts, som viser sig at være vildledning. 

Det hele vil kulminere den 20. november, i Vestre Landsret, hvor sagen vil afgøres og sende et klart signal om, at denne form for greenwashing ikke skal være et tilladt. 

I Klimabevægelsen stræber vi efter mere gennemsigtighed for de 4 ud af 5 som, ifølge Danish Crown, synes at det er svært at handle bæredygtigt. Greenwashing hæmmer den grønne omstilling, ved fraskrivelsen af ansvar og vildleder forbrugeren, så de tror, de handler klimavenligt, og for ikke at miste tilliden til de reelle klimatiltag, som eksisterer. 

Tidslinje over retssagen