Select Page

Moderation på vores platforme

Om administratorgruppen

Administratorgruppen består af personer med tid og lyst til at moderere på hjemmesiden, Facebookgruppen og Facebooksiden. Derudover er gruppen selvsupplerende.

Administratorgruppen har en tovholder, der holder styr på, hvem der er med i gruppen og hvem der ikke er. Et af administratorgruppens medlemmer har ansvar for at holde opsyn med indlæg og debat på hjemmesiden.

Administratorgruppen sørger selv for at opdatere de husregler og retningslinjer for moderation, den bruger på Klimabevægelsens forskellige platforme, indenfor de rammer, der er beskrevet i vedtægterne.

Klager over en administrator behandles af bestyrelsen, efter at den har givet alle medlemmer af administratorgruppen mulighed for at kommentere sagen.

En administrator kan få en advarsel eller fratages sin administratorrolle, hvis der er flertal for det i bestyrelsen.

Redskaber og praksis

Når nye personer anmoder om medlemskab af Facebookgruppen, forbeholder vi os ret til at gennemse deres profiler og afvise anmodningen, hvis der er tale om tomme profiler (og derved muligvis spammere) eller profiler, hvis ejere åbenlyst er modstandere af klimasagen. Facebooksider kan heller ikke være medlem af gruppen.

Administratorer kan give advarsler og timeouts, slette opslag og kommentarer eller spærre medlemmer af gruppen, hvis de overskrider vores husregler.

Facebook giver disse muligheder for moderation:

Opslag (klik på ”Pil ned” til højre for opslaget)

”Slå kommentarer fra” – Hvis en debattråd er interessant nok til at blive bevaret, til trods for at indlægget strider imod vores husregler.

”Fjern opslag” – Hvis det strider imod husreglerne.

”Slet opslag og fjern ophavsmand” – Hvis en debattør skal spærres.

”Sluk for forfatteren” – Hvis en debattør får en timeout; tidsrummet angives fra gang til gang.

Kommentarer (klik på de tre prikker … til højre for kommentaren)

”Slet kommentar” – Hvis den strider imod husreglerne.

”Skjul kommentar” – Hvis der er tvivl om, hvorvidt en kommentar strider imod husreglerne, og administratoren derfor gerne vil gemme den, til resten af administratorgruppen har drøftet sagen.

”Slet kommentar, og fjern medlem” – Hvis en debattør skal spærres; normalt kun hvis der er tale om en spambot eller en problematisk debattør, der kun er aktiv i kommentarfelterne.

”Sluk for medlem” – Hvis en debattør får en timeout; tidsrummet angives fra gang til gang.

Desuden giver Facebook en meget praktisk mulighed for at holde øje med antallet af opslag under ”Indblik i gruppe” (i venstre side af skærmen) -> Flere oplysninger om medlemmer. Her kan man se, om en debattør kommer op på 29+ indlæg i løbet af de seneste 28 dage.

Når en administrator sletter et opslag eller giver en bruger en timeout, skriver han/hun årsagen i den anmærkning, som Facebook tilbyder. Brugeren får den at se med det samme og andre administratorer kan senere se den under Gruppestyring (i venstre side af skærmen)  -> Administratoraktivitet.

Varigheden af en timeout bliver bestemt af administratorerne fra sag til sag.

Det er i orden at gennemgå en debattråd og slette de kommentarer, der strider imod husreglerne, uden samtidig at bruge tid på at sende beskeder til de enkelte debattører.

Hvis et problematisk opslag har nået at danne en tilstrækkelig interessant debattråd, kan vi overveje at lade opslaget blive og nøjes med at lukke debattråden.

Hvis en tråd lukkes, bør den altid afsluttes med en generel besked om årsagen.

En administrator bør aldrig give advarsler i en debattråd, da det hænger debattøren ud og giver risiko for modangreb i tråden.

En administratorer bør ikke svare på henvendelser fra personer, der i en privat henvendelse kritiserer administratoren eller forsøger at lokke ham/hende til at fortsætte et skænderi.

Andre administratorer behandles på lige fod med almindelige medlemmer af gruppen.

Administratorerne vælger selv, om de vil tage kopier af de indlæg og tråde, der giver anledning til problemer. De skal dog slettes fra diverse harddiske m.v. efter et vist tidsrum, som svarer til vores aktuelle persondatapolitik.

Administratorgruppen bør drøfte problemer via medier udenfor Facebook, såsom telefon, mail, fysiske møder eller interne beskeder på andre sider.

Senest opdateret 13. april 2019.