Klimabevægelsen i Danmark

Vi er en græsrodsbevægelse, der bekæmper klimakrisen nedefra.
Klimabevægelsen har nu 386 medlemmer.

 

 

 

 

Bliv medlem

Hvorstor en forøgelse i myldretidstrafikken og den almene trafik kan de kollektive transport i Danmark klare uden at bryde katastrofalt sammen?

Fint at vi ønsker at flere pendler med det offentlige, men hvad nytter de opfordringer hvis en seriøs holdningsændring hos befolkningen vil gøre det umuligt at gøre det?
... Vis mereVis mindre

Vis tidligere kommentarer

Skovgaard AndersenNår der er så stor forskel i bekvemmelighed mellem privatbil kørsel og at køre offentligt, er der ingen bilister der stiger ud af bilen og kører offentligt. Bilen er som en lille kørende dagligstue med to lænestole og en sofa, og en lang række behageligheder som offentlig trafik ikke kan tilbyde. Kører jeg offentlig (som jeg altid gør) har jeg ikke mulighed for at lukke mig inde i et 1-2 m3 stort rum som er forlængelse af mit hjem. Det lukkede rum er bilistens privatsfære hvor der ikke kommer fremmede ind. I den offentlige trafik har jeg ikke krav på at have en siddeplads plus 3-4 tomme siddepladser, en ved siden af mig, og 2-3 bagved mig. Og inden for det område kræve at der ikke kommer fremmede ind. De 3-4 ekstra pladser i bilen bliver kun optaget af folk bilisten kender, medmindre h*n kører ûber. Den megen plads kan også bruges til at flytte ting eller varer. I den offentlige trafik kan der være mange i myldretiden, og jeg bliver klemt i midtergangen, og vi står som sild i en tønde fordi der er 100 passagerer i bussen. Det er ubekvemt og det vil bilister ikke. Bilen kører desuden fra dør til dør, og fri for alt slags vejr. Jeg skal gå ned til bussen i al slags vejr. Det kan være det regner, stå og vente på den. Måske kan jeg ikke stå i tørvejr i et venteskur. Jeg kan altså være heldig at skulle stå og blive våd. Det er ubekvemt og det vil bilister ikke. Jeg skal sandsynligvis skifte til en anden bus eller S-tog, igen vente udendørs, også i blæst. Venter man på S-toget kan man ofte stå i ly for regn, men ikke blæst. Det er ubekvemt, og det ønsker bilister ikke. Og ved sidste stop er der måske langt til der hvor jeg skal hen. Så det er ikke så mærkeligt at folk vælger deres rummelige bil, der kører fri for vejret fra dør til dør. Og jeg gentager for de som skulle have glemt det: Jeg kører offentligt og har altid gjort det. Så jeg kender alt til de ubekvemmeligheder offentlig trafik tilbyder. Men det får ikke mig til at skifte til bil. Bilen udsender CO2, diselbiler NOx partikler som giver den dødelige sygdom kol rygerlunger. Og jeg har nul tolerance overfor at de udsender noget som helst der skader klima, miljø, natur og folks lunger. Jeg giver intet for folk, der kører bil, og siger de er klimavenlige ved købe en bil som kører længere på literen. Det er absolut ikke godt nok.

1 dag siden   ·  1
Avatar

Peter Bjørn HansenGode betragtninger Skovgaard, tak for dem!

1 dag siden   ·  1
Avatar

Flemming BjerkeSkovgaard Andersen: Jeg kan ikke genkende din beskrivelse. For det første er det røvkedeligt at sidde i en bil, ikke mindst når der er kø hvad rigtig mange oplever dagligt. For det andet er det du beskriver et underdimensioneret bussystem. Jeg har kørt i tog i mange år. Det er langt mere behageligt end at køre i bil. Man kan læse, skrive, hvile sig, sove, osv. Det store problem ved kollektiv trafik er transporttiden hvis man ikke bor og arbejder tæt på velservicerede sammenhængende linier. I den sammenhæng er problemet at DK's boligbyggeri i det store hele er planlagt efter rådighed over bil. En stor del af boligmassen er håbløs at bo i uden bil, og det samme gælder ganske mange arbejdspladser. Dét er hovedproblemet.

19 timer siden

5 Svar

Avatar

Lars Jensendet brede politiske forlig "en grøn transportpolitik" for 2009-2020 har som erklæret mål at trafik*væksten* skal ske i den kollektive trafik, og derfor er 2/3 af anlægsmidlerne der afsat til kollektiv trafik skønt den nuværende andel af trafikken er noget lavere. Det mål skulle betyde en fordobling af de kollektive rejser. Jeg oplevede at sidde i 2A for nyligt i en trafikprop på Slotsholmen, hvor vi ingen vegne kom. Der hørte to andre passagerer uafhængigt af hinanden sige i telefonen at der var "metrotrafik". Dvs Metroen er synonymt for trængsel der gør det svært at komme frem. Københavns Metro er som enhver passager kan se bygget med så korte perroner at man ikke kan gøre togene længere, og prognoserne sagde fra start at den ville ramme kapacitetsmax hurtigt. Bygger man derimod to nye S-togsspor mellem Hovedbanen og Svanemøllen kan man fordoble kapaciteten i hele S-tognettet (og Måske få en station ved Rigshospitalet). Jeg kan dog ikke huske at have hørt nogen sige at de vil have "større S-tog" frem for "mere metro".

12 timer siden

1 Svar

Avatar

Skovgaard AndersenDe offentlige linjer, uanset om det er bus, S-tog, Metro eller letbane, er sådan at de kører i en retning, nemlig lige ud. Hvis jeg skal køre i en vinkel, skal jeg skifte transportmiddel en gang, og hvis jeg skal køre zig-zag, skal jeg skifte to gange. Og jeg sagde før bilisten skifter ikke transportmiddel blot fordi der er et eller flere sving. Ved hvert skift er der ventetid, udendørs i al slags vejr. Det er ikke sjovt at møde på arbejde og være drivvåd fordi man har være ude af gå og stå og vente i regnvejr. Den kloge kan så sige at man kan bruge en paraply. Men den kan kun bruges i stille regn. Regn er ofte et lavtryk som også har blæst. Det blæser let paraplyen i stykker. Det kan også være tordenvejr, og man bliver næsten altid dræbt hvis man bliver ramt af et lyn. Så der nogen der siger det er sjældent. Men så sjældent er det heller ikke. Så sent som i går var der to 15 årige i Serbien der dræbt blev af lyn. Sidste år døde nogen i Frankrig af lyn. Men kører man i bil, er man beskyttet, da bilen virker som Faradays bur. Citat fra artiklen om Faradays bur: En bil er et ufuldstændig faradaysk bur, men i tilfælde af et tordenvejr på en tur i bil er den bedste beskyttelse at blive i bilen. Det samme gælder fly med metalskrog og vinger. da.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

4 timer siden
Avatar

Flemming BjerkeSkovgaard Andersen: Nu forstår jeg dig: Byplanlægning, trafikplanlægning, fejlslagne trafikprojekter som metroen, økonomien bag og kvaliteten af den kollektive trafik (uoverfyldte tog og busser) og køer på motorvejene har ingen som helst betydning for folks valg af privatbilen. (Det er en vildfarelse som kloge-åger har fundet på.) Men at folk ikke risikerer at få et lyn i hovedet i deres faraday-dagligstue, også kaldet en bil, DET er helt afgørende for at de vælger bilen. ;-)

55 minutter siden
Avatar

Kommentér på Facebook

Min kurv

Se KlimaTV

Se KlimaTV

Seneste video

Støt klimasagen

Støt klimasagen

Støt vores arbejde økonomisk - betal frivilligt kontingent eller giv et bidrag.

Hvad sker i fremtiden?

« juli 2016 » loading...
M T O T F L S
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Næste aktiviteter

ons 10

LU-møde

10. august - 19:00 - 21:00
J. C. Christensens Gade 2A, 3TV København S
fre 02

ET BÆREDYGTIGT LIVSSYN

2. september - 4. september
Højgårdsvej 27 Vester Skerninge
ons 14

Elbil debatmøde: Hvordan ruller vi elbilerne ud i Danmark?

14. september - 16:00 - 18:00
Charlotte Ammundsens Plads 3 København

Klimabevægelsen i Danmark

Klimabevægelsen i Danmark er en uafhængig græsrodsbevægelse, der arbejder for at bekæmpe klimakrisen nedefra og op. Det gør vi via folkeoplysning, lokale klimainitiativer og fredelige kampagner, der skal påvirke vores politiske system, medier, uddannelsesinstitutioner og andre nøgleaktører.
Den menneskeskabte udledning af drivhusgasser bidrager hver dag til at øge klimakrisen og forringe vilkårene for både naturen og de kommende generationer af mennesker på Jorden. Men mange politikere og kortsynede lobbygrupper forsøger ihærdigt at benægte eller ignorere dette. Selvom der er opstået mange gode klimainitiativer i det seneste årti, er den politiske vilje til at standse klimakrisen stadig begrænset.

Klimakrisen forsvinder ikke af sig selv. For at løse den er vi nødt til at gennemføre en national og global omstilling til vedvarende energi og lade en stor del af de fossile brændstoffer blive i jorden. Omstillingen kræver noget af hver enkelt af os. At vi engagerer os, søger svar og skaber løsninger. Og at vi i fællesskab skaber et målrettet pres på vores politikere, som fører til politisk handling.

350

Klimabevægelsen er officiel repræsentant i Danmark for den internationale bevægelse 350.org. 350 er kendt for sine farverige klimahappenings.

Idekatalog

Få inspiration til din klimaindsats i vores omfattende idekatalog. Alle medlemmer kan bidrage med nye ideer.

AnsvarligFremtid

Overtal dit pensionsselskab til at sælge dets aktier i kul, gas og olie. Lige nu er din pensionsopsparing investeret i at ødelægge kloden – og du risikerer tilmed at pengene går tabt…

Temagrupper

Vær med i vores aktive temagrupper – eller start din egen.
Ja Nej